torsdag 20. juni 2013

Vendehals

For noen år siden kom jeg over denne siden:
Nye ting må jo bare prøves. Det ble bare bygget en kasse og den ble hengt ut det eneste stedet på Svartskog jeg har hørt vendehals.

 
Hver høst har den blitt lukket for og ikke gå full av meis. Dette gjør jeg av og til på mindre kasser også. Åpner dem igjen rett etter 1. mai så noe står ledig til fluesnappere og rødstjert.
Det har like vel blitt et og annet meiskull her og jeg var ganske forbauset da jeg en dag i mai forsiktig vippet ut fronten og så noe stort og grått! Måtte titte en gang til for å være helt sikker.

Dette er tatt for 10-12 dager siden.

 
Ca en uke gamle var de fremdeles litt små, så merkingen ble utsatt til i går kveld. Kasse merking med paraply er ikke videre stas. Hadde et håp om å filme disse raringene, de hveser, skriker og ormer seg. Men det ble med dette grøtete bilde.

 9 unger og mor fikk ring.
 
Ny kasseart er gøy. Og vendehals er gøy. Og ny pullusmerkeart er kjempegøy!
 

Jeg lover ikke hastig tilslag, denne kassen har hengt ute siden 2008, men det er lov å prøve!


 

1 kommentar:

  1. Grattis med vendehals og velkommen etter. Dine har betydelig bedre plass enn det mine hadde

    SvarSlett