søndag 31. juli 2011

Carsten viderefører kjente prosjekter.

Juli er en fin tid å få gjort alt man ikke fikk unna de to travle månedene mai og juni.
Heldigvis er det en del som hekker litt senere enn andre. Har jevnlig sett gråtrost med mat, men de er vonde å finne. Derimot fant jeg en diger ringdueunge som gjemte seg under moren sin etter strutsemetoden. Hele hodet, men ikke noe av kroppen var det plass til! Liten vits å klatre opp der mao. Da vasset jeg heller ut på et skjær i Paddehavet og merket to sildemåkeunger. Ganske små. Dette kan godt være fra en annen gangs legging. Tiden kan passe med at eggene ble lagt helt i slutten av mai.
En del kasser har også blitt sjekket. Hadde et håp om skogduer alla de John Martin fant på Fornebu, men mine var sørgelig tomme. Derimot har jeg hatt trekryperhekking i tre kasser i år. De vokser fortere enn meiser. Jeg har ikke truffet med timingen og fått merket dem.

Disse er ikke noe å stikke fingrene borti.

I sum fant jeg mye fint, men merket lite.

Tårnseilere har jeg tatt to kvelder etter, som i fjor. Det har ikke blitt det helt store. Har kontrollert to fra i fjor og fikk en 2k. For å ha noe å henge fingrene i underveis satt jeg opp et lite nett i krattet ved siden av og fikk denne:

Ikke veldig ofte man ser så unge rødstjert i Oslo.

Taksvaler har det også blitt litt av. En runde med Johnny på Haslum gav 10 voksne og en runde ved utløpet av Gjersjøelven gav 2 voksne til + 3 ungfugl. Litt skuffende at det ikke ble noen kontroller. Får forsøke en liten runde til.

En kveld ble brukt ved Gjersrudtjern til kartrydding, brennesleslått og prøve oppsetting. Nettene virket aldeles flott! 17 fugl i nettet på en time mellom 9 og 10 må sies å være en god kveldsøkt. Litt hull i hånden etter mye storfuglfangst. Jeg hadde glemt at hagesangere kan være smygete i posen.
Like vel ga dette mersmak så det ble kjørt en treningsøkt til. 25 fugl på en 8 til nesten 10 økt.
Høstpremieren var lørdag morgen. 63 fugl merket fra 5-10. Mest munk, med bøksanger, trepip, møller og en pur ung dompap som krydder. Selvfølgelig mest ungfugl, men det var litt flere voksne fugler enn normalt. Blant annet ble det kontrollert en gråtrost merket samme sted høsten 2009.


Helt uten videre sammenheng fant jeg denne barkbiten hengende i en pistrete hasselbusk på Bygdøy. Det var nok hold i den til at en grønnfink fant det for godt å hekke oppi der! Den klatreturen tok jeg ikke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar