tirsdag 7. juni 2011

Carsten reiverksetter en gammel plan.

Det er tiden for å være ute om natten. Det gir ikke så veldig høye antall i protokollen, men noen litt annerledes arter, opplevelser og en gjeng med myggestikk.


Nattravn puslet jeg litt med i fjor. Det ble to hanner på to forskjellige lokaliteter. I år har jeg besøkt et par av naboåsene som på flyfoto kan se ut som har passende vegetasjon. Første natten jeg var ute fikk jeg kontroll på den første jeg merket! Litt fascinerende å tenke på at han og den lille metallbiten har vært i Østafrika siden sist.
Det var ikke fult så stas at jeg andre natten jeg var ute fanget den andre jeg merket i fjor!
Overlevelsen er i det minste grei. De begynner å spille litt før 11 så jeg har forsøkt meg som videofotograf.


Det er litt å gå på rent teknisk… Fokus for eksempel. Men du ser hvor lett han går i og at hunnen vimset over. Det skjedde første kvelden også.



I hånden er disse minst like sprø som vendehals.



Kortversjonen. En slags nys.


Lett trassig gikk jeg ned av åsen og opp på neste. Der hørte jeg spill. Fikk opp nettet og hørte ikke noe annet enn mygg. Etter 15 minutter var jeg nær ved å gi opp. En hunn hadde riktig nok tatt en sving over tretoppene, men var ikke på. Slo av lyden og tasset litt rund og lurte på hvorfor jeg ikke lå hjemme i dynen som alle andre som skulle på jobb dagen etter. Gav dyra en sjanse til, bestemte meg for 10 minutter til med lyd.

Et av sporene på CDn har med lyden av vingeklask og et par kvitt lyder. Disse kom nå først og det kvittet en gang mer enn det pleier. Veldig rart, jeg satt meg ned var sekken og noe tungt deiset inn i nettet. Rugde! Jeg skjønte det før jeg kom frem. Kjempestas, men hadde jeg med 6er ringer? Neida, neida, neida. Litt roting i beholdningen og jeg fant en slump med gamle KA ringer. De er nærmest laget for formålet. Det hadde vært surt å slippe noe så rart som i tillegg ikke hadde merket før?

Stor og tung fugl og stort og tungt kamera er ingen heldig kombinasjon.

Hele merkeprosessen ble litt forvirrende for nå hadde spilleren fått fart i en helt ekte nattravn. Pakket bort rugden og vips var det bare å hente ny fugl i nettet. Tålmodigheten gav avkastning.


Etter at disse var fotografert og hadde fått avgi en bloddråpe fikk jeg vekk lyden, dro sammen nettet og helt uten videre hang det sannelig en nattravn hann nederst i det ene hjørnet!



Litt annet har jeg også fått lyttet litt til i løpet av langhelgen. De færreste har jeg forsøkt å fange. Men jeg kan fortelle at noen myrsangere kommer på lyd andre ikke i det hele tatt. Et tips til slutt, bruk noe annet en sporet fra Naturvernforbundet. Der er det irriterende mye gulspurvsang. Og den virker. Jeg fikk en klokken halv et en natt!

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar