søndag 3. oktober 2010

Kreklingsaft

Nok en tur til Hjerkinn er unnagjort. Denne gang kun en kort helg. Jeg kom fram rundt midnatt fredag kveld og planen om å få opp nettene med en gang, blåste bort med kuling, regn og null grader. Jeg fikk et lite håp om å få se noen rovfugl i helgen da Ringebufjellet kunne by på noen titalls lemen på veien. Selv med avansert slalomkjøring gikk det med rundt ti stykker. Det virket nesten som om de prøvde å havne under dekkene. Og rovfugl var det lite av, bare en enslig dvergfalk ble sett, langt fra nettene.


Været bedret seg etterhvert lørdag morgen og nettene kom opp litt før klokken 12. Siden gråsisikene ikke var så interessert i solsikkefrø, som vanlig senhøstes, droppet jeg nett på foringsplassen og nøyde meg med 18m + 12m. Mens jeg satt opp nettet gikk det i en granmeis og kjøttmeis. Kjøttmeisen lagde noen lyder og lokket til seg en flokk med artsfrender. Innen jeg hadde plukket ut de to fuglene hadde hele flokken på 14 gått i. Og det var mesteparten av fangsten denne dagen.


Ambisjonene var kanskje i største laget. På lydanlegget gikk det i blåstjert, gulbrynsanger og noen mer vanlige arter på lørdag. Søndag var det litt mer trost i lufta, så jeg satt på 10 minutter gråtrost og 5 minutter gulbryn. Heller ikke nå ble det gulbryn. Idet jeg skulle gå første runde så jeg at det hang noen gråtroster i nettet og en flokk på 20-30 surret rundt i buskene like ved. Siden jeg ikke visste hvor mange som allerede satt i nettet gikk jeg ned med en gang. Der hang det bare 6, så jeg kunne godt ventet litt så fler kunne gå i. Resten av dagen gikk det jevnt og trutt i gråtrost, noen få i hver runde. Til sammen ble det 25. Ikke så veldig mye, men for meg som ikke har merket mer enn 10 voksne totalt, var det morsomt.

Det ble litt tid til forberedelser for neste års hekkesesong også. Den andre taksvalekassen ble behørig plassert på baksiden av uthuset. Så får vi se til neste sommer om taksvalene synes de er like fine som jeg :)

Og kreklingsaft? Det er det som renner ut bak på trosten i disse dager. Mye.

Hjerkinn 02.-03.10.2010
Rødstrupe1
Gråtrost28
Måltrost1
Rødvingetrost1
Granmeis6
Kjøttmeis25
Bokfink2
Brunsisik1
Gråsisik2
Sum67

2 kommentarer:

  1. Montro hvordan han kokken fra Lom egentlig lager kreklingkir?

    SvarSlett
  2. Det er ikke sikkert vi vil vite det...

    SvarSlett