mandag 27. september 2010

Mer Fornebu...

Nof's organisasjonsutvalg skulle i helgen ha møte på Lilløyplassen og de lurte på om det ble noe merking da - John Martin er på jakt og Carsten var opptatt med annet så jeg endte opp med å dra ut på søndagen.


Fargemerket blåmeis kontrollert - fra Dæli kanskje?

Nettene ble åpnet allerede kl 05.00 og lyd satt på for å få ned evt. rødstruper. Endel vind med det ga seg litt etterhvert som morgenen skred frem. Derimot var det lite fugl i terrenget noen få rødstruper ble det dog. Etterhvert våknet besøket og ble med på de neste tre rundene før det kom frem at de måtte inn til Oslo for ett møte der.

Virket som om det hadde vært en utskiftning av fugl siden siste fangstdager nevnt i blogginnlegget foran dette. Fanget frem til 11 da det ble helt stopp i nettene. Totalt ble det merket 29 fugl og kontrollert 2 egenkontroller.

Etter å ha sovet noen timer gikk jeg en kveldstur på Storøya og på vei inn igjen skremte jeg opp en enkeltbekkasin nedenfor Hawk Mountain der kyrne hadde tråkket opp skikkelig, jeg tenkte at her burde stått ett nett eller to... Utover kvelden og natten vokste tanken så det endte med at jeg rotet igjennom nettene på plassen og fant igjen vadernettene mine. De har faktisk ikke vært benyttet til vadere siden 90 tallet!

Nettene ble satt opp i månelyset, men ingen fler bekkasiner, eller annet gikk i i løpet av natten. Da klokken nærmet seg halv seks gikk jeg runden og åpnet de andre nettene og satte på lyd. På første runde var det tydelig at det var mer fugl i området enn dagen før så jeg var spent da jeg kom frem mot vadernettene. Der hang tre trost - og to enkeltbekkasiner! Og som om ikke det kan kalles vellykket forsøk gikk to til i når jeg gikk frem for å plukke dem ut... Rare skapninger de der bekkasinene :)
Ellers utover morgenen gikk det greit med fugl i nettene, men vinden tok seg mer og mer opp og halv tolv var det ikke mer fugl som ble sittende i nettet når de gikk i. Det var påtagelig med små blåmeisflokker rundt om og sivspurvene har omsider begynt å dukke opp i takrøret. Før det stoppet helt opp kontrollerte jeg en fargemerket blåmeis som sannsynligvis stammer fra Lars Erik og meiseprosjektet på Dæli. Totalt for dagen ble 32 nymerkinger og 4 kontroller.

Ved nærmere ettertanke kan jeg vel ikke skrive om enkeltbekkasin uten å vise beina :) - i grunnen rart at de har slike stilkete bein når man tenker på at de henter føde i gjørmete/mudrete og våte områder...



Fornebu 26.-27. september
Enkeltbekkasin4
Heipiplerke1
Jernspurv5
Rødstrupe15
Måltrost2
Rødvingetrost2
Munk5
Løvsanger1
Blåmeis9
Pilfink3
Grønnfink1
Brunsisik3
Gråsisik2
Gulspurv3
Sivspurv5
Sum61

3 kommentarer:

  1. Grattis!
    Godt å se det er litt fart i Pedersen igjen. Som jeg har flagget før, den som gjør litt innsats og får opp garnene, er den som får fangsten!

    Stå på.

    SvarSlett
  2. Heisann, den blåmeisen så ut som en M 1K, har jeg rett eller? Moro med mekregauk!

    SvarSlett
  3. Det har du helt rett i - en flott og ganske blå hann til å være så ung...

    Morsomt med Eb.sin'ene - legg merke til de ene bildet ovenifra hvor den sprer ut stjertfjærene - der ser man godt de ytterste som man benytter for sikker artsbestemmelse.

    Den spiler de også ut på samme måte som de gjør når de spiller - det er den fjæren som vibrerer og lager "mekringen" i luften når de foretar stupet i spillet.

    SvarSlett