tirsdag 31. august 2010

Sørlandsferie del 2

Nu vel. Det er travle tider og jeg sliter med tastatursperre.
Har vært 14 dager på ferie nå igjen. Sørlandet er fint, selv om det ikke akkurat var sommertemperaturer. Ikke veldig kaldt, men 7-8 m/sek fra NØ i drøyt fire dager var ikke det vi hadde bestilt. Ikke egnet de seg for nettfangst heller.

I kjent stil lot jeg dette gå ut over svanene. De var greiere enn her i byen. Stilte villig opp med ungene sine. Når du først har et par av dem på fange er det ikke så vrient å få tak i minst en forelder. Blir liksom noe annet enn å fange løvsangere? Rakk også å få ettermontert plastring på et par gamle kjenninger. Fant en med fremmed ring nå igjen. Viste seg å være merket som 2k i Lillesand tilbake i 1995. En godt voksen herre!


Han ville ikke være med på bilde. Dette er fruen og årets produksjon.

Hun måtte nøye seg med stålring. Jeg hadde bare tatt med meg dobbelt så mange plastringer som jeg trodde jeg trengte…

En formiddag rømte vi inn til Furøya i Tvedestrandsfjorden. Flott sted med mye gammel løvskog. Gjengroing har vært et problem i noen år, men det ser ut som de nå har fått tatt knekken på under vegetasjonen mange steder.


Ryddegjengen fra Tvedestrand Kashmirlag!

Da vinden omsider dreide litt på seg og gav oss en rolig trekknatt var det mye morsommere å være fuglefanger. 72 fugl før noen på død og liv måtte slippe ut katta. Halvparten løvsangere. To rødstjert og en blåstrupe var høydepunktene.


Måtte bare ta med denne tassen. Det er en grunn til at de bytter fjær en gang i året.

Den andre ferieuken tok oss opp Setesdal og over til Jæren. Der regnet og blåste det. Storken er bare oppspinn, jeg har sett etter, den er ikke der.
Været ble litt lettere når vi kom oss ned til Lista. Bodde på fyret to netter. Det anbefales. For en stakkar fra Østlandet er det sterk kost med så mye vadere. Og så nærme! Ingen Årnestangen takter med varmedis og ufyselig vannregulering. Her løper myr- og polarsniper praktilsk talt mellom bena på deg!


Kviljoodden i friskbris, men stålende sol!


Stoppet på hytta på vei oppover igjen og fikk avsluttet ferien med nok en fin fangstmorgen. 58 fugl merket. Tre arter Sylvia, litt trepip og så godt med grønnsisik at jeg måtte slå av lyden for å få pakket bilen!

Summert ble det merket 219 fugl fordelt på 24 arter.

Ingen kontroller uten om et par pullusmerkede meiser av året.

Resultat Sørlandet
Knoppsvane 13
Vendehals 1
Låvesvale (1 kull)4
Trepiplerke 9
Heipiplerke 3
Jernspurv 2
Rødstrupe 13
Blåstrupe 1
Rødstjert 2
Svarttrost 3
Møller 5
Tornsanger 2
Hagesanger 11
Munk 22
Løvsanger 71
Toppmeis 1
Blåmeis 13
Kjøttmeis 8
Spettmeis 1
Pilfink 3
Bokfink 4
Grønnfink 6
Grønnsisik 19
Gråsisik 2
Sum219

Tror noe av sperren løsnet jeg…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar