torsdag 26. august 2010

Liv i parken

I det siste har jeg også bedrevet litt parkfangst. Det blir ikke så store antall hver gang, men mange bekker små osv. Det er heller ikke kjedelig i parkene. Alltid noe som skjer.

Her om dagen gikk det ca 600 hvitkinngjess på Valle Hovin. Mens jeg leser av plastringer kommer en ung dame bort og slipper hunden sin løs på gjessene. Det er en liten hund på størrelse og utseende med en hvit rotte som gjessene sikkert lett kunne banket, men dessverre vet de ikke det. Det ender med at den nesten klarer å ta en gås. Jeg forteller selvfølgelig damen hva hun kan gjøre med hunden og får til svar: "Hvem er du 'a? Jeg har lov til dette". Men hun tar den inn og går. Gjessene roer seg etterhvert og jeg får lest av 41 ringer. Samme dag har John Sandøy lest av omtrent like mange. Ser vi bort i fra de begge leste av, ble det tilsammen litt over 60 ulike ringer. Etterpå får jeg merket et par byduer og en 2k fiskemåke. Bein og nebb er veldig blå, men det er visst sånn de ser ut i den alderen.

2k fiskemåke

Mandag var jeg igjen på samme sted. Da lå det en syk måke ved stien. Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre med den og setter meg på benken for å se om den kommer seg. I mens prøver jeg å fange noen brødspisende sivhøner og er nær ved å lykkes. Problemet er at det er for mye duer og måker som vaser rundt. Det ender med at jeg ikke fanger noe. Så hører jeg et smell. Gubbe med stor stein har sendt syk måke til de evige søppeldynger. Når så skjærene begynner å varsle og måkene henger seg på og flyr i ring over sin døde artsfrende, er det bare å pakke sammen og reise.

En liten oppdatering:
I dag, på vei til Østensjøvannet, oppdaget jeg en ung storskarv som sto på fortauet i Østensjøveien og tørket vingene. Jeg bråstoppet selvfølgelig for å sjekke om alt sto bra til og kanskje få en ring på den og slippe den ut i vannet hvis den var frisk. Det var den og altfor rask for meg dro den lett opp i luften.

Resultat siste måned
Stokkand 16
Hettemåke 2
Fiskemåke 1
Sildemåke 1
Bydue 14
Kjøttmeis 1
Gråspurv 16
Sum51

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar