onsdag 7. juli 2010

Carsten iverksetter en gammel plan. Del 3.

Rettere sagt har jeg bare fortsatt på noe jeg så vidt forsøkte meg på i fjor; tårnseilere.


Ikke rart disse øynene ser godt selv etter at solen har gått ned.

Via London Swifts ble jeg oppmerksom på at tårnseilere reagerer veldig på egen kolonilyd. Fant en MP3 fil der som virker. Har også laget min egen CD med et spor fra en gøyal samling fuglelyder som inneholder en del kontakt og varsellyder i tillegg til den vanlige sangen. Sånt er spennende.

Faste lesere av bloggen husker kanskje at jeg fanget et tårnseilerpar på Sørlandet i fjor. I år fant vi den ene død midt på stuegulvet da vi ankom. Hvordan den har sneket seg inn er fremdeles uklart. Fikk fanget inn maken til kontroll, men den gikk i nettet så ustanselig at jeg bare måtte stenge. Ble ikke noe nytt der nede.

I vinter var jeg nok redd for at juli skulle bli et tomrom etter pullusmerkingen i juni og før høsttrekket setter i gang i august. Listen med forslag til fangststeder ser jeg nå er lengre enn det er dager i måneden…



Jeg har bukt et helt normalt nettoppsett. Sveipemetoden egner seg ikke når man er alene. Har brukt trostenett og ekstra lange stenger. Har satt på en liten heisepatent for å enklere få det helt til topps. Det blir noen ganger opp og ned da de er absolutt greiest å plukke ut før de få pakket seg inn for godt. De rare føttene med de sylskarpe klørne er ikke helt enkle å lirke ut.


Dette bilde måtte jo komme.

Har fått fatt i spesialringer til disse korte rare tarsene. Nå er problemet at tanga er for tykk. Med fire tær pekende fremover blir det hele litt uvant. De griper ustanselig. Ikke alt for vondt til å begynne med, men det er som med blåmeis, alle er like store og lager vondten på nøyaktig samme sted! Etter å ha håndtert 14 stykker var fingrene litt lei.


Aktivitet som anbefales.

1 kommentar:

  1. Du er en tusenkunstner Carsten, og det er skikkelig artig å følge med på alle "planene" dine!
    Blåser på de ømme fingrene og ønsker deg en fortsatt finfin sommer med god fangst på stedene du skal besøke.

    SvarSlett