tirsdag 29. juni 2010

Alt er ikke svart hvitt ...

bare nesten. Noen er grå også. Da snakker jeg selvfølgelig om fluesnappere.

En trøtt svarthvit fluesnapper

Årets pullussesong går mot slutten for min del. Noe mer blir det nok, men det kommer jeg eventuelt tilbake til. Den arten som utmerket seg i år er svarthvit fluesnapper. I Maridalen har det vært åtte kull i kassene mine mot normalt to og på hytta med omegn var det seks mot normalt to. Av disse har jeg fått merket åtte kull. Ett var mislykket og resten var egg eller for små til å merkes. Og så ble jeg betrodd å merke i en av kassene til Carsten mens han var på ferie :-)

Linerler har hekket i kokhuset på en seter ved Fokstumyra i minst 50 år

I år har jeg funnet noen reir av arter jeg ikke har merket som unger tidligere. Av to gråfluesnapperreir overlevde bare det ene lenge nok til at ungene kunne merkes. To gulspurvunger (av fire egg) var morsomt. Rødstjerten hekket endelig i kasse på hytteveggen og siste dagen jeg var der var de store nok til å merkes. Mor og (antagelig) far ble merket tidligere.

Endelig fikk jeg merket et kull rødstjerter. Her ved moren.

Årsaken til at det er mye svarthvit fluesnapppere er ikke lett å vite. Kanskje har den tøffe vinteren gjort konkurransen mindre? Andre snekrer også kasser og henger de opp i samme området som mine. Det gir en ganske stor tetthet av kasser og dermed også flere ledige. Antallet meiser er også høyt, men mindre enn toppåret 2008.

Resultat pullus 2010
Hønsehauk 2
Vipe 2
Fiskemåke 2
Ringdue 1
Kattugle 13
Linerle 5
Rødstrupe 7
Rødstjert 6
Gråtrost 11
Måltrost 4
Gråfluesnapper 5
Svarthvit fluesnapper 54
Svartmeis 8
Blåmeis 95
Kjøttmeis 96
Spettmeis 6
Ravn 2
Gulspurv 2
Sum321

1 kommentar:

  1. Grattis med et flott resultat!!
    Tror jeg må stikke opp til området hvor du har kassene slik at jeg i hvert fall får sett en svarthvit fluesnapper denne sommeren. Her har jeg nemlig ennå ikke fått øye på en eneste en.. og jeg som hadde håpet de ville flytte inn i de ledige kassene mine. *sukk*

    SvarSlett