mandag 3. mai 2010

Sesongstart på Sørlandet.

1. mai helgen pleier å være en passende tid å starte sommeren.

Fangstmessig lignet årets tur mye på fjoråret. God fangst første morgen, etterfulgt av sol og vind og ditto fangst. Løvsangerne var helt klart på farten, den lokale steinskvetten er den samme som i fjor og det samme mistenker jeg linerlefruen for. Alltid gøy med langdistansetrekkere som kommer tilbake. Det var også helt klart helgen for vendehalstrekk. Har aldri sett den raringen der nede, men når den først dukket opp måtte jeg jo bare forsøke om den gikk på lyd. Og det gjorde den!


Kanskje det skumleste synet i en maurpuppes korte liv?

Lørdagen blåste bort, men jeg fikk forsøkt meg tidlig søndag i stålende sol, med iskald trekk fra nordøst. Burde sikkert blitt i dynen. Men ute skrek vendehalsen, og denne var også uten ring! Var, ikke er, den gikk på akkurat det samme trikset som den første! Sterkt.


Fugl og kamra ble aldri enige om når man skulle gjøre de rareste hodebevegelsene. Dette var det beste jeg fikk til.

Utover dette ble en del kasser sjekket. Ingen kattugle eller trekryper i år dessverre. Stæren derimot ligger på egg i ikke mindre enn fire kasser! (Bare en i fjor.) Blant annet en av tårnseilerkassene.
Forsøkte meg også på noen svaner. Den første kunne jeg tatt om jeg hadde vært villig til å bli våt på bena. Den neste bomma jeg på med krok på dypt vann. Rimelig frustrert fikk jeg lokket frem enda et forsøk, konsentrerte meg om å lære av alle mine feil og gjorde noen nye!
- Når man dytter til vingen på dyet med en svanekrok rekker den å flytte seg lenge før mann får tak.
- Når man løper etter den utover i vannet får man mye sand og saltvann i skoene. Faktisk helt opp til knærne.
- En svanekrok flyter ikke mange minuttene når man kaster den fra seg i frustrasjon.
- Det et er ikke badetemperatur i sjøen enda.
Tålmodigheten var vist ikke på min side. Men det var en bra tur!


Knoppsvane 0 kontrollerte det lokale paret
Vendehals 2
Gjerdesmett 1
Jernspurv 2
Rødstrupe 1
Svarttrost 2 + kontroll av en fra august 2009
Gransanger 1
Løvsanger 14
Blåmeis 2
Grønnfink 2 + kontroll av en fra juni 2007
Gråsisik 5 jeg får dem til å bli flamea selv om det sikkert er brunsisik som skal holde til der nede.

Ikke en eneste kjøttmeis i nettet! Takk, det er greit med litt annet innimellom.

1 kommentar:

  1. Syns jeg ser deg på svanejakt *ler*
    Kjempeartig med vendehalsen da. Du har sikkert hørt om den vi så på Fbu. Kanskje lyd får lokket den også i nettet? Kjenner en som trenger bilder av nettopp vendehalsen. ;)

    SvarSlett