mandag 24. mai 2010

Pulli i pinsen

Foto: I. J. Aag

Hekkesesongen er forlengst i gang og mens noen unger er i kategorien der kun deres mor synes de er vakre, er andre rett og slett sjarmerende og søte. Ugleunger mener jeg må havne i sistnevnte kategori og kan ikke vises ofte nok. Her er en kort oppsummering fra meg for pinsehelgen.

Sånn skal en kattuglekasse se ut. Full av trostemøkk. Foto: I. J. Aag

På Fornebu gir beiting av kyr fordeler for enkelte fuglearter som blant annet stær. Den likte sikkert også tynning av skogen som ble gjort i vinter. En ulempe var det at de som sagde ned trær med stærkasser ikke satt disse opp igjen. Jeg oppdaget dette litt sent så noen kasser står tomme. En av disse har likevel blitt tatt i bruk og inneholder nå nylagte egg. Ett kull er merket og ett er klart for merking om et par dager. Ellers var meisene stort sett i eggfasen ennå.

Stær

Nå er det stort sett for sent å henge opp kasser for årets sesong. På den annen side er det lurt å ha noen kasser liggende klare. Det dukker stadig opp fine kassesteder og når jeg likevel kjører rundt med stige i bilen... Så den siste uken har jeg fått opp en fossekallkasse, fire stærkasser og en kattuglekasse. Og så har jeg flyttet noen tomme meisekasser til området med stærkasser for at kjøttmeisen forhåpentligvis velger disse istedenfor stærkassene.

Gråtrost fra Maridalen

Resultat
Kattugle 4
Gråtrost 5
Stær 5
Sum14

Flere bilder på fotoboksen.

2 kommentarer:

  1. Det kommer godt frem av bildet hvorfor et litt langt tak på uglekasser kan være lurt. Det sparer dunballene inni for mye kliss.

    SvarSlett
  2. Jeg var inne på samme tanke. Inne i kassen var det "rent". Og forøvrig lå det et trostehode der. Synderen?

    SvarSlett