tirsdag 18. mai 2010

Langhelger er fint.

Ikke overraskende ble det Sørlandstur igjen.
Nettfangsten var så som så. En del fart første morgenen, mest de lokale hekkefuglene de andre. Det er en hel del solide rugeflekker ute og går. Enkelte kunne kjønnsbestemmes før de ble artsbestemt i nettet!
Var en syngende vendehals innom en morgen, men så fort den fikk høre artsfrenden fra Naturvernforbundets B side, spor 1 ble det kjempe tyst. En med dårlig erfaring?


En av de lokale favorittene.

Fikk tatt full sjekk av alle kasser. Det varierer litt mellom årene hvem jeg får tak i. Litt forvirrende med disse bevegelige helligdagene.
I år var jeg litt tidlig for de fleste meisene, men ganske passe i rute for stær.


Hvorfor jeg ikke liker kasse med front åpning.


Hvorfor man skal lukke tårnseilerkassene frem til disse ankommer.


Hvordan makelige jeg vil ha det.

Det går an med løst tak også. Men i det reiret var eggene i klekking i går kveld så det ble ikke noe bilde.
Noe annet ble det også. Måltrost er for eksempel en art jeg normalt bare får et kull av i året. Reirunger med store ben er jeg også litt svak for:

Vakre skapninger?
Var litt tidlig for kråke, de andre reirene jeg sjekket var ikke kommet langt nok.

Fikk også brukt en regntung morgen til å kjøre litt rundt og tittet på noen andre av fylkes fuglelokaliteter. Med en eminent lokalitetsguide i bilen og PK på telefonen fikk jeg sett en hel del som ikke akkurat trives i utskjærgården.


Lover godt for resten av måneden dette    
Knoppsvane 6
Fiskemåke - i nett!1
Heipiplerke 2
Linerle 1
Rødstrupe 2
Måltrost - 1 kull4
Møller 2
Munk 3
Løvsanger 7
Kjøttmeis - 1 voksen og 12 pullus, 2 kull13
Kråke - 1 kull4
Stær - 3 kull15
Grønnfink 4
Gråsisik 4
Sum68

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar