torsdag 31. desember 2009

Gjersrudtjern, en oppsummering av 2009.

Året går mot slutten og det er tid for å oppsummere noen av de tingene man har drevet med i året som gikk. Ved gjennomlesning av gamle blogger kom jeg over at jeg har lovet noen ord om prosjektet mitt ved Gjersrudtjern. Som noen kanskje husker hadde jeg et innlegg om dette og en gulbrynsanger i september. http://oaring.blogspot.com/2009/09/gjersrudtjern.html


Lomes mobile feltstasjon.

Etter den tid hadde jeg seks morgener der ute i oktober og en i begynnelsen av november. Det ble fort vesentlig mindre fart i busk og kratt. Det var bare meiser og grønnfink som kom opp i tosifret antall. Mest stas var det vel da hele stjertmeis-holdet gikk i nettet igjen. Foruten de tre fra sist, fikk jeg merket fire til.


Disse er det vanskelig å gå lei av!

I frykt for å gå arbeidsledig tilsatte jeg 15 kg solsikkefrø. Det virket. Var likevel nede i under 10 fugl per dag to ganger. Da blir det fort trist. Ikke uventet var det grønnfink som fant mest glede i gratismaten. En enslig bjørkefink og to unge dompaphanner kom som krydder innimellom. Jeg dro også inn uventet mye kjøttmeis. Det endte faktisk som den mest merkede arten der ute. Her hadde jeg også tre litt morsomme kontroller. En merket av Tommy på Sofiemyr, en merket av meg i kasse i Skulleruddumpa og en til fra en kasse som henger godt inn i Østmarka, helt nord i Ski kommune. Avstandene er ikke noe å skryte av, ligger mellom 4 og 6 km, men det sier litt om hvordan ungfuglene streifer om høsten.

Hva videre for neste år? Noen tanker har man jo gjort seg underveis. Enkelte nettoppsett virket som en god plan i teorien, men ikke i praksis. Sånt blir det nye teorier av! Planen er å holde på det som har gitt best avkastning og forsøke et par nye oppsett litt nærmere selve vannet. Håper å få det til å bli en slags runde.


Kan noen fortelle meg hva denne karen har utsatt seg for?

Sesongen blir nok noe utvidet også. Kanskje det trekker noe spennende gjennom på våren? Montro om alle svalene jeg så på en linje på kirkegården overnatter i det lille sivet som faktisk er her?


Som tidligere nevnt, tall i liste er ikke særlig dekorativt.
(Klikk på bildet for å få det leselig. Tallene inneholder også pullusmerking. 4 stær, 5 gråtrost, 8 kjøttmeis og 6 blåmeis. Ingen av disse er kontrollert siden.)


Jeg gleder meg allerede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar