mandag 30. november 2009

Parkfangst uke 46, 47 og 48

Helt plutselig har det gått tre uker siden sist oppdatering. Det er et tegn på lav aktivitet. November har vært unormalt mild. De fleste steder er endene litt matlei. Med to unntak. På Sagene oppfører de seg helt etter læreboken. Dette blir det både merkinger og kontroller av. Det andre er Østensjøvannet. Jeg stoppet 5 meter fra vannkanten og tok frem kikkerten, da brøt det ut panikk. Alle svømte kaklende utover. Kastet ut noen never brød, da vek de unna igjen! Hva er det de normalt blir utsatt for om morgenen?


Øglefot med Storøykilen i bakgrunnen.

Lørdag 21. hadde vi en liten fange- og ryddedag på Lilløyplassen. Tok en sjekk av svanene i sjøflyhavna. Alle de 8 hvite hadde ring, de to grå fikk. Omsider et sted det er orden i rekkene. Parene mine innover i Bunnefjorden kjenner meg fremdeles igjen… Traff riktig nok en enslig unge ved Nordstrand bad en morgen og et (merket) par med en unge på Vaterland, så noe har det blitt.
Etter denne siste svanen brukte jeg opp brødsmulene på duene. Som kjent er det fort gjort å plukke inn den første og beste uten og se at den har ring. Denne gangen skulle det vise seg mer spennende enn nymerking. Dette var en nesten hvit sak som PK merket i Sandvika i fjor! I følge ringmerkingsatlaset er den lengste registrerte forflyttningen i Norge 8 km. Fra Sandvika til Vaterland er det ca 16 km. Det gleder meg at det kommer noe ut av all innsatsen.


Merkeresultatet disse tre ukene ble stusslige:
Knoppsvane 2
Stokkand 10
Bydue 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar