onsdag 14. oktober 2009

Frognerparken 13 oktober


















Som Carsten skriver, parksesongen (den uten grilling) er i gang. Jeg tok meg en tur innom Frognerparken tirsdag 13 oktober. Der lå det en brunnakke hunn som ville ha brød. Jeg brukte opp en hel kneip før jeg endelig fikk tak i den på siste brødbit. Det befinner seg også en annen brunnakke som spiser brød i Oslo nå, en adult hann i Smestaddammen. Smestadfuglen fikk ring av undertegnede sist vinter og ser ut til å være en veldig lokal fugl. Den er observert i Holmendammen og Frognerparken også, men virker å trives best i Smestaddammen. Men, ikke alle brunnakkene vi har merket er lokale. En vi merket på Østensjøvannet for noen år siden ble senere skutt utenfor Moskva i Russland... Håper denne hunnen ikke blir like lokal som Smestad fuglen.

2 kommentarer:

  1. Heia

    Hadde to måker med metallring i Frognerparken 10.10, har direkterapport begge til Stavanger. 2K fiskemåke med NOS 5142981, samt 3K gråmåke med NOS 4188984. Den nye canon 7D er forøvrig ett gigantskritt fremover når det gjelder å lese av ringer. Ikke bare fargeringer men også metallringer er det veldig raskt å få dokumentert, i motsetning til hva ihvertfall jeg slet med tidligere med 40Den :-)

    SvarSlett
  2. Flott at du har rapportert til Stavanger! Du får sikker ganske snart et brev i posten med resultatet, men jeg kan jo røpe at begge er merket av PKS i Frognerparken i 2008 i hhv. desember og januar.

    7D ser ut til å være et fantastisk kamera. Jeg merket stor forskjell på 5D og 5D Mark II. 7D er muligens enda et hakk bedre til ringavlesning, men jeg har ikke prøvd det ennå. :-)

    SvarSlett