tirsdag 25. august 2009

Sørlandsferie.

Det holdt ikke med en ukes ferie i juni, jeg måtte ha en i august også.
Ikke overraskende var det mer fres i morgenfangsten, men ganske tynt med måkeunge på skjæra. Stort sett gikk det i løvsanger og litt sylvia. Noen lokale meiser og helt grå gråsisiker. Noe krydder ble det, fire låvesvaler, en ung grønnspett, en tornskate og en rødstjert hann. Variasjon er velkomment.
Fikk tatt et lite raid etter knoppsvaner og plukket inn noen byduer da jeg var på bytur i Arendal. En av duene bar preg av at PK var der i fjor…


Stilig og samarbeidsvillig type?

Den mest spesielle opplevelsen var forsøk på havsvalefangst. De har blitt fanget på Tromøya tidligere og de tar noen i Vestfold. Da var det jo bare å prøve. Satt opp nett på den ytterste nøgne ø. Åpnet dette ca 2330 og holdt på til nesten 0200. Det virket! Det ble bare en, men det er maaange år siden arten er påvist i Aust Agder i det hele tatt. Det var helt klart verd noen nattetimer med pledd og rødvinsglass unner stjernene.

Svømmeføtter er fasinerende.

Mobilbilde:

Her er vidunderet som Carsten sendte meg bilde av midt på natten - herlige skapninger!!!

:)

Johnny

1 kommentar:

  1. Virkelig morsomt å få sett denne havsvalen, og den er absolutt verd noen nattetimer.. selv uten pledd og rødvin. ;)
    Etter møtet med flaggspetten på Fornebu, kan jeg levende forestille meg hvor samarbeidsvillig denne grønnspetten må ha vært. ;) En stor bragd å få et så fint og morsomt bilde av den!!

    SvarSlett