onsdag 8. juli 2009

Tær og føtter.

Nå var det lenge siden jeg har kommet med noe. Det har ikke skjedd all verden, har vært på sommerferie.
Men det var jo fugl der også. Sjøfugl. Bra med gråmåke og svartbak, elendig med sildemåke. De lå på egg fremdeles 28. juni. Det lover ikke godt.
Tjeld og makrellterne fikk jeg gledelig nok tak i litt fler av enn jeg pleier. Ikke noe galt om vaderunger, de er fantastiske, men terneunger er også noen sjeldent fine skapninger. Et tema som har dukket opp i tidligere blogger er føtter.
Kvinand og sothøne har kule føtter. Terner har søte føtter. Små orange svømmeføtter. Jeg gleder meg veldig til jeg får tak i en sandlo. Johnny har mange ganger lovet at de har de vakreste og mest nurkete tærne som finnes!
Mulig vi har en fetich…



Ville ikke helt sprike med tærne for fotografen.

Jeg har også hilst på en gjeng med ekstra lange tær. Ikke søte, men sikkert effektive. Spurvehauk. Avstanden mellom bakklo og kloa på lengste fremtå er imponerende. Litt artig er det også å kunne kjønnsbestemme pullus. I dette reiret var det bare en hann, en av de eldste, men klart den minste. Tarsene er også helt tydelig tynnere.



Et forsøk på å vise størrelses forskjellen mellom kjønnene.
Også her hadde fotografen hadde litt for få hender…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar