onsdag 15. juli 2009

Sommer på fjellet

På hytta har jeg to foringsplasser. En for de som har ring og en for de som skal få. Det er ikke alle fuglene som skjønner det, men i hovedsak fungerer det. Tidligere i år hadde jeg ett nett på hver plass og da ville veldig mange prøve begge nettene før de var fornøyd. Foring med solsikkefrø på denne tiden vil i praksis gi grønnfink og gråsisik, men noen andre slenger innom for å være sosiale. En svarthvit fluesnapper hann gikk på lyd, mens en 1k rødstjert kom først en stund etter at jeg hadde sluttet å spille rødstjertlyder. Gråtrost gikk også på lyd, men mange spratt ut igjen. Tror jeg må få meg et trostenett.


Rødstjert 1k

I fjor var det kjøttmeis i alle brukte kasser i området (+ ett rødstjertforsøk) mens i år var det minst to rødstjert- og minst to svarthvithekkinger. Med unntak av et kull med sistnevnte var jeg for sent ute til å merke dem. Kjøttmeisen var jeg for sen eller for tidlig ute med. Men får se om jeg finner noen klare i morgen.


Blåstrupe 1k

Noen kontroller har det også blitt. En grønnfink hadde dansk ring og en annen var merket av Per Kristian Slagsvold på Røa i oktober 2008. I mars var det en her merket nordvest i Nederland som 1k i november 2007. En grønnfink og fire gråsisik merket her oppe for ca et år siden ble også kontrollert.

Resultat for 10 dager med litt fangst nesten hver dag
Blåstrupe 1
Rødstjert 1
Gråtrost 2
Rødvingetrost 2
Løvsanger 1
Svarthvit fluesnapper 7
Kjøttmeis 2
Bjørkefink 1
Grønnfink 45
Grønnsisik 5
Gråsisik 45
Sum112

1 kommentar:

  1. Etter tips fra PK ser jeg at en av gråsisikene er kontrollert på den svenske østkysten, nær Gävle, 461km - 109 grader.

    http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=167010

    SvarSlett