tirsdag 30. juni 2009

To linerlekull i en fossekall-kasse

På hytta i Sør-Odal har jeg en kasse tiltenkt fossekall under en bro. Noen fossekall-hekking ble det aldri, men i år har et linerlepar istedet brakt fram to kull unger i den.






Det var fem unger i hvert kull. Den lille fra kull nr. 2 på bildet til venstre ble merket 26 juni.


Ellers fikk jeg merket et kull med toppmeis i en av fuglekassene. Jeg tror det er minst 15 års siden jeg siste gang hadde hekking av toppmeis i kasse.

Grå fluesnapper har hekket i mange år på en hylle jeg har satt opp på veggen bak utedoen.

I år ble det ingen merking av ungene - de ble altfor store før jeg kom så langt, som vel bildet til venstre viser.

Hjemme i Sagdalen har det merket en "haug" med kjøttmeis- og blåmeisunger. Det var tildels store kull i år. Rekord hadde en blåmeisfamilie med hele 12 unger.

1 kommentar:

  1. Dette kan jeg like!
    Fossekallkasser som noen bruker. Det er mer enn hva jeg får til. Også toppmeis! Det har jeg aldri hatt i kasser. Morsomt.

    Gråflueungene var det nok godt du holdt deg unna. Der ser ”farlige” ut!

    SvarSlett