torsdag 25. juni 2009

Takmåker

Fra kontorpulten på Løren i Oslo har jeg den "flotte" utsikten til kjøleanlegget på taket. Normalt ganske kjedelig, men i vår har det hekket et par fiskemåker her. De begynte å ruge 14. mai og tre kyllinger tittet fram 10. juni. En av de ble tatt av svartbak etter to dager.


Her er en unge fra samme kullet 12. juni. To dager gammel

I kontorbygget jobber det noen få hundre mennesker og de to gjenværende ungene har blitt alles kjæledegge. Det er stadig noen som går forbi og mange stopper opp for å se hvordan det går med dem. Alle har et forhold til måker og kunnskapsnivået varierer fra veldig god til nesten ingenting. Jeg benytter selvfølgelig sjansen til å fortelle litt om emnet.

I dag var en passende dag å merke ungene. Jeg vet ikke hvor gamle de bør være før de får en ring, men nå er de 15 dager gamle og det virket som en passende alder med god margin. Den ene ungen var mye mindre enn de to andre fra fødselen av. Vi lurte på om den ville klare seg, men etter at storebror ble spist, fikk den i seg mer mat.

De to som overlevde hadde falt ned i en del av taket med vegger på alle kanter og var lett å fange. Fiskemåkeunger andre steder på taket lar jeg være i fred så de ikke skal falle utfor kanten. Dette var første gang jeg har merket fiskemåker og det var også første gang jeg har hatt så stort publikum. Det var ansikter å se i nesten alle vinduer under seansen.
Foto: Aina Jørgensen

Siden jeg var på jobb og måtte se litt anstendig ut etterpå, brukte jeg skyggelue, et forkle sist brukt på skolekjøkkenet og hadde med skjorteskift. Regnjakke ble i varmeste laget. Det kom mange "bomber", men bare en fulltreffer på skjorta.


15 dager gamle. Foto: Aina Jørgensen

Det er hekker mange måker på tak i Oslo og det kunne vært interessant å funnet ut hvordan disse klarer seg i forhold til andre måker. Men det er et stort prosjekt...

Resultat:
Fiskemåke 2

Oppdatering 03.07.2009:


Her er en av dem 23 dager gammel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar