søndag 17. mai 2009

Parkfangst uke 20.

Travel uke! Mandagen ble helt annerledes enn man hadde planlagt. Amursvale ved Østensjøvannet og alaskasnipe på Fornebu! Fikk med meg begge. Sterkt. Sivsanger og horndykker kom litt i skyggen av disseJ
Fikk tittet litt etter reir på min vei og så til min forskrekkelse at gråtrostene matet flere steder. De pleier ikke være merkeklare før etter 17. mai, med hovedtyngden siste uken i måneden. Det bryr de seg ikke om i år, det var bare og hive seg rundt å sjekke alle de reirene man viste om og de man fant i farten. Det har gått rimelig i ett, en del kull har faktisk måttet få ligge fordi ungene allerede var for store! Stær og rødvingetrost ser ut til å følge planen noe bedre så det skal være litt å ta tak i fremover også.

Omsider fikk jeg tak i et par ringduekull, i fjor lette jeg forgjeves etter reir det gikk an å komme opp til. De tidligere nevnete tyrkerduene rakk jeg også frem til. Ny merke art!


Ringdueunger er vakre skapninger.



Tyrkerduer likeså.


I anledning dagen, nasjonalfuglen.

Mye av dette er strengt tatt ikke parkfangst i normal forstand med brødpose og falsk tillit. Har like vel lagt det unner denne fanen da ca halvparten av merkingene har skjedd på lokaliteter vi forbinner med ender og gjess.

Merkeresultat:
Grågås 2
Kvinand 1
Ringdue 3
Tyrkerdue 2
Fossekall 5
Svarttrost 11
Gråtrost 89
Rødvingetrost 12
Bokfink 3

1 kommentar:

  1. Må si jeg er imponert over aktiviteten din Carsten... tror jeg snart blir nødt til enten å si opp jobben min eller ihvertfall skaffe meg bil :P

    SvarSlett